FOREWORD / KATA PENGANTAR / PRAKATA
Ass WrWb !!!

Pertama-tama saya ucapkan selamat datang para pembaca di Blog saya ini, sebelumnya saya hanya menghimbau para pengunjung jangan baca blog saya karena isinya ngak begitu menarik hanya berupa pelajaran, pengalaman dan catatan-catatan yang ngak bermutu....cuma saya simpan di dalam blog ini.

Kalau juga masih nekad untuk membaca isinya ya itu sih terserah anda karena tidak ada yang melarang termasuk antiviruspun males ngeblocking blog ini...ya itu tadi kontennya ngak ada yang berbahaya dan bermutu.

Adapun ceritanya membuat blog ini ketika chatting di Facebook saya ketemu dengan teman saya sewaktu kecil dulu di Kertopati Palembang yaitu Pak Fery Al Firmansyah dan dia bertanya ke saya sudah punya blog belum, saya bilang sudah tapi ngak pernah aku urus. Dengan bantuannya jadilah yang sekarang ini. Kenapa aku milih judul Blogku "SAYA INGIN MENANGIS DENGAN BAHASA INGGRISMU" karena terinspirasi dengan ucapan singkat (Curt) teman dekat saya (Close Friend) di Philipina Mr. Haberjari Samad Bayro, ketika dia buat selorohan seperti ini "Oh, My Goodness, I WANT TO CRY WITH YOUR ENGLISH" sehingga membuat saya tertawa terbahak-bahak.

Menurut saya belajar Bahasa Inggris itu gampang-gampang susah alias susah-susah gampang tapi itu semua kembali sama kita ada kemauan keras atau tidak untuk belajar mengembangkannya...kalau malas ya bisa-bisa lidahnya terlipat seperti bebek kwek kwek kwek bunyinya...alias ngak enak didengaar telinga. Saya pikir Bahasa Inggris itu ada 4 pokok dasar utama, seperti :

1. Menggunakan : ...AKAN...( Saya akan ke sekolah = I will go to school )
2. Menggunakan : ...SEDANG ...( Dia sedang masak = She/He is cooking)
3. Menggunakan : ...SUDAH/TELAH... ( Mereka sudah/telah makan nasi = They have eaten rice)
4. Menggunakan :......Tanpa AKAN, SEDANG, SUDAH/TELAH...( Kamu/Anda bekerja = You work)

Yang lainnya cuma tambahan tapi ini dululah yg kita kuasai alias pembentukan pola-pola kalimat yang sederhana saja alias ngak usah mikir terlalu berat yah ! Dengan pola pikir orang Indonesia yang sederhana dan cerdas... jangan pikirkan wah...grammarnya susah...ini yang membuat kamu jadi malas dan cenderung menghindar dari pelajaran Bhs Inggris bahkan KO (knock out) kalau ujian Ebtanas (take exam) alias jeblok nilainya terus nangis karena ngak lulus. Saya nyakin deh kalau kamu ikuti ini kamu dijamin 90% lulus walau kamu tidak bisa bicara dengan baik. Kita ngak usah terlalu mikirin bentuk/ pola grammarnya bikin kepalamu mumet ..lagian kitakan bukan disiapkan jadi guru bhs Inggris yang harus ngelotok tentang grammar. Grammarnya Inggris sama Indonesiakan jelas berbeda makanya sulit bagi kita untuk cepat memahami. Tapi coba kita latih dengan pola lain yang gampang kita mengerti...Okey Boss !!! EEEhhh...Nah sekarang sudah saya isi postingannya baru sedikit dan sesegera mungkin saya isi terus secara bertahap tapi pasti. Don't be mad, Man !!!

Saya sih kepengennya pola pendidikan Indonesia di ubah dari yang dulunya 90% menggunakan textbook bahasa Indonesia 10% textbook bahasa Inggris...maka sekarang dibalik 90% bahasa Inggris 10% Bahasa Indonesia...Alasannya Bangsa Indonesia sudah mengerti Bahasa Indonesia dan digunakan juga dalam bahasa ibu atau bahasa kesehari-harian...dalam artian tidak mengubah SUMPAH PEMUDA...Dulu para calon mahasiswa jurusan IKIP berburu ambil jurusan Bhs Indonesia alasannya karena jam Mata Pelajarannnya banyak dan honornya lumayan. Satu lagi guru-guru harus mengerti bahasa Inggris dan sewaktu menghantarkan pelajaran ya dikombinasikanlah dengan Indonesia English atau kita singkat "INDOLISH" jangan dikombinasikan dengan bahasa daerah seperti Jakarta dan lain-lain, akhirnya kacau juga bahasa Indonesianya tuh loh lihat seperti di TV (walah aku juga ikut-ikutan) kecuali subject Bahasa Inggris dan Bahasa Indonesia harus tetap pada pakemnya ngak boleh campuran. Coba banyangkan dari sekolah SMP mungkin sekarang start dari SD hingga tamat Universitaspun tidak banyak orang yang mampu berbahasa Inggris walaupun hanya pola yang sederhana. Kebanyakan yang bisa bicara Inggris adalah dari golongan elite atau orang biasa yang otaknya cemerlang...Nah bagaimana yang seperti kita yang kurang beruntung ngak bisa nambah jam pelajaran khusus yang kita kenal dengan Kursus Bahasa Inggris. Kalau orang Indonesia sudah pandai berbahasa Inggris kemungkinan besar kursus bahasa Inggris akan tutup semua yang ada hanya kursus bahasa Jepang, Korea, Jerman dan lain-lain. Saya hanya bermimpi kapan Indonesia nantinya seperti Philippines bisa menggunakan Bhs Inggris dan Bhs Tagalog at the same time menjadi bahasa resmi negara (Official Language). Kalau kita bisa Bhs Indonesia juga kita bisa Bhs Inggris...It's cool banget...Huuuh sok pintar ai (if you are dreaming your dream is still a dream). Kedepan generasi Indonesia akan lebih mantap bersaing dilapangan pekerjaan di luar negeri dan dalam negeri, debat-debat/ klaim-klaim internasional atau apalah. Kitapun dapat mencari pekerjaan diluar negeri dan tidak selalu mengharapkan pemerintah membuka lowongan pekerjaan. Banyak lowongan pekerjaan di luar negeri yang akhirnya di isi oleh para pekerja dari India, Philipina, China,Pakistan. Pendidikan kita lebih baik dengan negara tetangga seperti Philipina tetapi kenapa kalau bersaing kerja kita selalu lemah posisi tawarnya padahal skill kita It's OK...saya hanya berkesimpulan singkat/picik bahwa penyebab itu semua karena tidak mampunya kita berbahasa Inggris. Jadi kesimpulannya orang lain/bule memandang kita KUPERINTEL(kurang pergaulan internasional), mereka lebih percaya dengan orang yang pandai berbahasa Inggris dan jangan heran kalau gaji kita akan berbeda kalau bekerja sama mereka walau kita memiliki skill yang baik. Nah..terakhir kita ngak boleh menghidar atau keringat dingin kalau ada tamu yang menggunakan bahasa Inggris dan Who knows anaknya nanti mencalonkan Presiden Republik Indonesia sudah fluent bahasa Inggrisnya (saya dengar issuenya syarat seorang mau jadi Presiden RI kedepan harus pandai English) atau setidaknya ya President Taxi...Hehehe (LoL), yang pentingkan President judulnya.

Kalau ada yang berminat ingin mengcopy isi blog ini ya silakan saja, saya ngak melarang kok...wong aku juga tidak tahu anda dan aku dapat ilmu ini dari orang lain...sekiranya bermanfaat sama anda ia saya merasa bersyukur karena sudah membantu anda dalam kebaikan ilmu tapi tolong dong isi (fill out) dengan kata-kata di SEND ME SAY HELLO di sebelah kanan anda.

Haaa...sudahlah begitu saja Kata Pengantar dari saya karena saya bukan pengarang, penulis atau ahli filsafat/philosophy yang penting saya masih bisa berpikir dengan baik. Mohon maaf bila ada kemiripan atau kesamaan dalam materi yang saya tampilkan disini karena bahasa Inggris bukan suatu hak patent dari pihak-pihak tertentu... itulah mengapa bahasa Inggris menjadi penghantar bahasa dunia dari 4 bahasa lainnya seperti Arab, China, Jerman dan Russia.


Wassalam,
TABLE OF CONTENTS / DAFTAR ISI

Minggu, 23 Agustus 2009

ORDER SOMETHING BY PHONE, ETC



FOR TICKET RESERVATION BY PHONE:

START/BEGIN :
MR RAG : GOOD MORNING/AFTERNOON/EVENING,SIR/MAM. THIS IS MR.RAG OF THE BORDER CROSSING OFFICE OF INDONESIA. MAY I REQUEST MA'AM FOR (A ONE WAY TICKET OR A ROUND TRIP TICKET OR RETURN TICKET) ON JANUARY 22ND (TWENTY SECOND), THAT IS ON THURSDAY FOR ZAMBOANGA.

TICKETING OFFICE : YES, SIR. YOUR REQUEST FOR BOOKING AIR TICKET ON JANUARY 22ND, THURSDAY IS ALREADY CONFIRMED/RESERVED.

MR. RAG : THANK YOU. MAY/COULD/CAN I ASK FOR THE AIR TICKET RATE PLEASE ?


TICKETING OFFICE : SIR. THE ONE WAY FARE FOR ZAMBOANGA IS THREE THOUSAND AND FIVE HUNDRED PESOS (P3,500.00,-) AND FOR A ROUND TRIP TICKET IT WILL COST YOU SIX THOUSAND PESOS ONLY (P6,000.00,- ONLY))SIR.

MR. RAG : THANK YOU MA'AM CAN I PICK UP MY TICKET AFTER TWO DAYS FROM NOW ?

TICKETING OFFICE : YES, SIR. PLEASE JUST PICK UP YOUR TICKET RESERVATION AFTER TWO (2) DAYS.

MR. RAG : BY THE WAY. MAY I KNOW HOW MANY KILOS I AM AUTHORIZED ?

TICKETING OFFICE : SIR, YOU ARE ALOT MAX 20 KILOS

MR. RAG : MA'AM, HOW MUCH IF YOU CHARGE FOR THE EXTRA KILOS ?

TICKETING OFFICE : SIR, EXTRA KILOS WE CHARGE P30,00,- PER KILOS

MR RAG : THANK YOU MA'AM.

========================================================


UPON ARRIVAL TO A HOTEL - PROCEED TO THE DESK - RECEPTIONIST

START/BEGIN :
MR RAG : GOOD MORNING/AFTERNOON/EVENING,SIR/MAM/MISS. MAY I ASK IF YOU HAVE A SINGLE (BED) ROOM ACOMMODATION (OR HAVE DOUBLE AND FAMILY ACOMMODATION) ?

RECEPTIONIST : YES, SIR. WE HAVE AVAILABLE SINGLE BED ROOM.(OR - SORRY, WE HAVE DOUBLE BED ACOMMODATION ONLY)

MR. RAG : OKEY, HOW MUCH IS THE RATE PER DAY ?

RECEPTIONIST : TEH RATE PERDAY PER DAY SIR FOR A SINGLE BED ROOM ORDINARY - THAT IS ELECTRIC FAN AND NO TV IS FIVE HUNDRED PESOS PER DAY AND THE OTHER ONE IS SINGLE WITH AIRCONDITION AND TV IS SEVENT HUNDRED PESOS A DAY.

MR. RAG : OK, I WILL CHECK-IN FOR THE SINGLE BED ROOM WITH AIRCON AND TV FOR THREE DAYS, HOW MUCH IS THE DEPOSIT ?

RECEPTIONIST : THANK YOU, SIR. THE REQUIRED DEPOSIT IS EIGHT HUNDRED PESOS.

MR. RAG : OKEY AND PLEASE GIVE ME THE GOOD AREA (IT MIGHT BE NEAR THE CAFE/ CANTEEN, SALA/LIVING ROOM/NEAR THE HOTEL MAIN DOOR)

RECEPTIONIST : VERY WELL,SIR AND KINDLY FILL UP/ FILL OUT (MENGISI) THE FORM.

========================================================

NAH...KADANG-KADANG KITA DAPAT GANGGUAN DI HOTEL TEMPAT NGINAP MAKLUM PENDATANG BARU ATAU NDAK TAHU CARA MENGOPERASIKAN PERALATANNYA....ATAU BUTUH PESAN APALAH...JANGAN SUSAH-SUSAH TELPON SAJA HOTEL SERVICE/ ASSISTANCE....
CARANYA BEGINI :

START/BEGIN :
MR RAG : GOOD MORNING/AFTERNOON/EVENING,SIR/MAM/MISS. PLEASE SEND ME ONE REGULAR/SPECIAL BREAKFAST MEAL WITH COFFEE AND MILK. (THIS YOU CAN DIRECT YOUR ORDER IF THERE IS AN AVAILABLE MENU IN YOUR ROOM)

BUT IF NONE YOU SAY

MR RAG : GOOD MORNING/AFTERNOON/EVENING,SIR/MAM/MISS. MAY/COULD/CAN I ASK/INQUIRE HOW MUCH IS YOUR REGULAR/SPECIAL BREAKFAST MEAL INCLUDING COFFEE AND MILK ?

HOTEL SERVICE : SIR. OUR REGULAR MEAL IS ONE HUNDERD PESOS, THIS INCLUDE THE EGG, FRIED/BOILED AND.....WHILE THE SPECIAL MEAL IS ONE HUNDRED FIFTY PESOS WITH THE DISH OF FRIED CHICKEN .....

MR. RAG : OKEY, I WILL ORDER ONE REGULAR MEAL WITH COFFEE AND WILK.

HOTEL SERVICE : OKEY SIR, WE WILL PREPARE YOUR MEAL ORDER AND PLEASE WAIT FOR FEW MINUTES.

MR. RAG : OK, MANY THANKS

AFTER THE MEAL IS DELIVERED YOU NOW PAY THE RECEIPT AND GIVE THE ROOM BOY ANY AMOUNT. (NOT COMPULSORY = TIDAK WAJIB)

MR. RAG : THANK YOU.

========================================================



UPON ARRIVAL TO A HOTEL - PROCEED TO THE DESK - RECEPTIONIST

START/BEGIN :
MR RAG : GOOD MORNING/AFTERNOON/EVENING,SIR/MAM/MISS. MAY I ASK IF YOU HAVE A SINGLE (BED) ROOM ACOMMODATION (OR HAVE DOUBLE AND FAMILY ACOMMODATION) ?

RECEPTIONIST : YES, SIR. WE HAVE AVAILABLE SINGLE BED ROOM.(OR - SORRY, WE HAVE DOUBLE BED ACOMMODATION ONLY)

MR. RAG : OKEY, HOW MUCH IS THE RATE PER DAY ?

RECEPTIONIST : TEH RATE PERDAY PER DAY SIR FOR A SINGLE BED ROOM ORDINARY - THAT IS ELECTRIC FAN AND NO TV IS FIVE HUNDRED PESOS PER DAY AND THE OTHER ONE IS SINGLE WITH AIRCONDITION AND TV IS SEVENT HUNDRED PESOS A DAY.

MR. RAG : OK, I WILL CHECK-IN FOR THE SINGLE BED ROOM WITH AIRCON AND TV FOR THREE DAYS, HOW MUCH IS THE DEPOSIT ?

RECEPTIONIST : THANK YOU, SIR. THE REQUIRED DEPOSIT IS EIGHT HUNDRED PESOS.

MR. RAG : OKEY AND PLEASE GIVE ME THE GOOD AREA (IT MIGHT BE NEAR THE CAFE/ CANTEEN, SALA/LIVING ROOM/NEAR THE HOTEL MAIN DOOR)

RECEPTIONIST : VERY WELL,SIR AND KINDLY FILL UP/ FILL OUT (MENGISI) THE FORM.

========================================================

FOR ROOM ASSISTANCE (SITUATION-I)
ABOUT THE WATER AND REST ROOM/WASH ROOM/COMFORT ROOM/TOILET, ETC.

START/BEGIN :
MR RAG : GOOD MORNING/AFTERNOON/EVENING,SIR/MAM/MISS. I THINK THE REST ROOM NEEDS CHECKING, CAN YOU SEND SOMEONE TO CHECK ABOUT IT. MY ROOM 007.

HOTEL SERVICE : YES,SIR. WE WILL SEND THE BOY ROOM FOR CHECK IT.

MR. RAG : THANK YOU.

(THE BOY ROOM ARRIVES AND YOU WILL ADVICE)

MR. RAG : THE REST ROOM FAUCET AND SHOWER ARE OUT OF ORDER (RUSAK), PLEASE CHECK IT.

(AFTER THE CHECKING AND REPAIR IT)

ROOM BOY : OKEY SIR, THE FAUCET AND THE SHOWER ARE NOW FUNCTIONING.

(IF YOU WANT TO GIVE ANY AMOUNT YOU MAY GIVE, IF NOT DON'T BOTHER NOT NECESSARY FOR YOU TO GIVEAND GIVE. (NOT COMPULSORY = TIDAK WAJIB)

MR. RAG : OKEY, THANKS FOR THE SERVICE

========================================================



UPON ARRIVAL TO A HOTEL - PROCEED TO THE DESK - RECEPTIONIST

START/BEGIN :
MR RAG : GOOD MORNING/AFTERNOON/EVENING,SIR/MAM/MISS. MAY I ASK IF YOU HAVE A SINGLE (BED) ROOM ACOMMODATION (OR HAVE DOUBLE AND FAMILY ACOMMODATION) ?

RECEPTIONIST : YES, SIR. WE HAVE AVAILABLE SINGLE BED ROOM.(OR - SORRY, WE HAVE DOUBLE BED ACOMMODATION ONLY)

MR. RAG : OKEY, HOW MUCH IS THE RATE PER DAY ?

RECEPTIONIST : TEH RATE PERDAY PER DAY SIR FOR A SINGLE BED ROOM ORDINARY - THAT IS ELECTRIC FAN AND NO TV IS FIVE HUNDRED PESOS PER DAY AND THE OTHER ONE IS SINGLE WITH AIRCONDITION AND TV IS SEVENT HUNDRED PESOS A DAY.

MR. RAG : OK, I WILL CHECK-IN FOR THE SINGLE BED ROOM WITH AIRCON AND TV FOR THREE DAYS, HOW MUCH IS THE DEPOSIT ?

RECEPTIONIST : THANK YOU, SIR. THE REQUIRED DEPOSIT IS EIGHT HUNDRED PESOS.

MR. RAG : OKEY AND PLEASE GIVE ME THE GOOD AREA (IT MIGHT BE NEAR THE CAFE/ CANTEEN, SALA/LIVING ROOM/NEAR THE HOTEL MAIN DOOR)

RECEPTIONIST : VERY WELL,SIR AND KINDLY FILL UP/ FILL OUT (MENGISI) THE FORM.

========================================================

FOR ROOM ASSISTANCE (SITUATION-II)
ABOUT THE TV AND LIGHT FACILITIES.

START/BEGIN :
MR RAG : GOOD MORNING/AFTERNOON/EVENING,SIR/MAM/MISS. PLEASE SEND AN ELECTRICIAN TO CHECK THE TV SET AND THE LIGHT AT THE REST ROOM/COMPORT ROOM/BED ROOM.

HOTEL SERVICE : THANK YOU,SIR FOR THE INFORMATION. WE WILL SEND AN ELECTRICIAN TO FIX AND CHECK YOUR ROOM SIR AND SORRY FOR THE INCONVENIENCE/ UNCONFORTABLE SIR

MR. RAG : IT IS FINE

HOTEL SERVICE: THANK YOU SIR

========================================================

FOR ROOM ASSISTANCE (SITUATION-III)
FOR EARLY ROOM CLEANING AND CHANGE OF BEDSHEETS AND PILLOW CASES.

START/BEGIN :
MR RAG : GOOD MORNING/AFTERNOON/EVENING,SIR/MAM/MISS. MAY I REQUEST A ROOM CLEANING EARLY THIS MORNING ?

HOTEL SERVICE : YES, SIR. ABOUT EIGHT (8:00) O'CLOCK THIS MORNING SIR. WE WILL SEND OUR ROOM CLEANER IN YOUR ROOM.

MR. RAG : ARE YOU CHARGING ADDITIONAL CHARGE/FEE ?

HOTEL SERVICE: NO,SIR. THIS IS PART OF OUR SERVICE

MR. RAG :OKEY, THANK YOU.

(IF YOU WANT TO GIVE ANY AMOUNT YOU MAY GIVE, IF NOT DON'T BOTHER NOT NECESSARY FOR YOU TO GIVEAND GIVE. (NOT COMPULSORY = TIDAK WAJIB)

MR. RAG : OKEY, THANKS FOR THE SERVICE

====================================================

SITUATION -IV FOR CHECKING OUT.


MR. RAG : GOOD MORNING/AFTERNOON/EVENING. I AM CHECKING OUT AND MAY/CAN I REQUEST A ROOM ASSISTANT TO ASSIST MY BAGGAGES/ LUGGAGES ?

RECEPTIONIST : YES, SIR. WAIT FOR A WHILE

MR. RAG : THANK YOU

RECEPTIONIST : YES SIR, YOU ARE NOW CHECKING OUT.

MR. RAG : YES, AND PLEASE ASSIST ME ABOUT MY BAGGAGES/ LUGGAGES ?

RECEPTIONIST : OKEY SIR.

NAH...KAMU SEKARANG SUDAH DI MEJA RECEPTIONIST
(YOU ARE NOW AT THE DESK RECEPTIONIST TO SETTLE (MENYELESAIKAN)/ PAY YOUR BALANCE/ REMAINING ACCOUNT)

MR. RAG : GOOD MORNING, I AM NOW CHECKING OUT, HOW MUCH IS MY ACCOUNT/BALANCE, PLEASE ?

RECEPTIONISH : OKEY SIR, YOU STILL HAVE TO PAY ONE THOUSAND AND THREE HUNDREDPESOS.

MR. RAG : OKEY AND THANK YOU

RECEPTIONISH : COME AGAIN, SIR = (YOU'RE WELCOME)=TERIMAKASIH KEMBALI, DATANG LAGI.

(THE BOY ASSISTANT WILL NOW ESCORT YOU TO THE LOADING AREA - TAXI/TRICYCLE)

MR. RAG : THANK YOU FOR YOUR ASSISTANCE (YOU MAY GIVE HIM SOME AMOUNT FOR SERVICE RENDERED (PELAYANAN MEMBAWAKAN KOPER)

=========================================================

(AT THE TAXI YOU MAY NOW ADVISE THE DRIVER TO YOUR DESTINATION)

MR. RAG : PLEASE PROCEED TO THE AIRPORT/ SEAPORT.

DRIVER TAXI : OKEY, SIR.

( TAXI ARRIVES IN AIRPORT/SEAPORT)

MR. RAG : HERE IS THE PAYMENT...KEEP THE CHANGE IT (AMBILAH UANG SISA KEMBALIANNYA)

DRIVER TAXI : THANK YOU SIR. YOU ARE VERY KIDNESS.

MR. RAG : TAPI JANGAN SERING2 BANGKRUT REK...NOT COMPULSORY.

0 komentar:

AddThis

Bookmark and Share

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe Now: standard